Strona główna rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Dokument archiwalny

Projekt: „Empatia i wielokulturowość”

OTWARTY KRAKÓW
OPEN KRAKOW

1. Tytuł zadania publicznego: "Empatia i wielokulturowość"

2. Termin realizacji: 14.10.2019 r. - 20.12.2019 r.

3. Charakterystyka zdania uwzględniająca opis celu:

Projekt był skierowany do krakowskich szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Polegał na przeprowadzeniu warsztatów w szkołach, które jako pierwsze zgłosiły chęć swojego udziału.

Celem projektu było poznanie i zrozumienie pojęcia wielokulturowości i migracji przez uczestników zajęć oraz kształtowanie postawy otwartości na drugiego człowieka wśród dzieci i młodzieży.

Zakres zajęć obejmował następujące tematy:

  1. Procesy migracyjne we współczesnym świecie oraz wielokulturowość w Polsce.
  2. Poznanie „perspektywy drugiego” - sytuacja migrantów i uchodźców w Polsce.
  3. Praca nad własnymi korzeniami. Kto był migrantem w twojej rodzinie?
  4. Fake news i manipulacje. Jak media oszukują nas w sprawie migracji? Jak nie dać się oszukać?
  5. Islam. Prezentacja na temat muzułmanów, społeczności islamskiej w Polsce oraz wyzwań związanych z obecnością wyznawców tej religii.
  6. Kryzys migracyjny i wielokulturowy Kraków – spotkanie zamykające warsztaty.

Projekt był odpowiedzią na współczesne problemy oraz duże zainteresowanie opinii publicznej związane z zagadnieniem wielokulturowości. Warsztaty odpowiadały na wyzwanie postawione przed współczesnymi uczniami, którzy są świadkami przekształcenia się ich homogenicznego etnicznie i kulturowo kraju i miasta w wielokulturową społeczność oraz miały za zadanie dać uczniom narzędzia, które pozwolą im zrozumieć ten proces oraz wykształcić odpowiednie umiejętności, które będą pomocne w budowaniu wspólnego domu z osobami migrującymi do Polski.

W prowadzeniu warsztatów wykorzystano metody edukacji nieformalnej.

4. Osiągnięte rezultaty

Jak wynika z ankiet ewaluacyjnych oraz badań, założone cele zajęć zostały spełnione. Uczestnicy warsztatów "Empatia i wielokulturowość" zdobyli umiejętności z zakresu rozumienia wielokulturowości i rzetelnego odczytywania informacji na temat społeczeństw wielokulturowych. W czasie zajęć wielokrotnie pojawiały się tematy antydyskryminacyjne oraz ćwiczenia mające kształtować postawy i odpowiednie reakcje na przejawy dyskryminacji (szczególnie ze względu na pochodzenie i wyznawaną religię). Uczestnicy wykształcili również umiejętności odpowiedniego reagowania na manipulacje medialne oraz rozpoznawanie fałszywych informacji. Przede wszystkim jednak pracowali nad umiejętnością przyjmowania perspektywy drugiego oraz rozumienia tego, czym jest empatia.

5. Produkty

W okresie od 14 października do 4 grudnia  2019 r., w trzech krakowskich szkołach (Szkoła Podstawowa nr 109 im. K. Makuszyńskiego, Szkoła Podstawowa nr 67 im. Wł. Łokietka, Szkoła Podstawowa nr 137 im. Prof. W. Zina) przeprowadzone zostały warsztaty z cyklu "Empatia i wielokulturowość" (w każdej z w/w szkół po 6 warsztatów, które trwały 2 godziny i które prowadziło 2 prowadzących).

  1. Serię 6 warsztatów ukończyli uczniowie z 3 grup (6 warsztatów w 3 szkołach);
  2. Zmianie uległy postawy w zakresie otwartości na osoby reprezentujące inne kultury/postawy pro-wielokulturowe;
  3. Nastąpił wzrost kompetencji wśród uczestników warsztatów w zakresie zrozumienia pojęcia wielokulturowości i migracji oraz otwartości na drugiego człowieka;
  4. Stworzono scenariusze lekcji – 6 scenariuszy – do każdych zajęć.

6. Nazwa i adres organizacji: Fundacja Internationaler Bund Polska, 30-011 Kraków, ul. Wrocławska 37a/320

7. FB, WWW: www.ib-polska.pl


WYDARZENIA

 

pokaż metkę
Osoba publikująca: Sylwia Drożdż
Podmiot publikujący: Otwarty Kraków
Data publikacji: 2020-01-16
Data aktualizacji: 2020-01-16
Powrót