„Równość zaczyna się w domu” – kampania Centrum Praw Kobiet

26 maja obchodziliśmy Dzień Matki. W tym szczególnym dniu Centrum Praw Kobiet przypomniało, że to właśnie na kobietach i matkach spoczywa największy ciężar dbania o dom. Praca na rzecz domu to także praca, choć często nie jest tak postrzegana. Szacuje się, że kobieta poświęca średnio 160 godzin miesięcznie na „drugi etat” podczas wykonywania zajęć domowych.

„Równość zaczyna się w domu” – kampania Centrum Praw Kobiet
Fot. cpk.org.pl

W Dzień Matki tradycyjnie obdarowaliśmy nasze mamy upominkami. Czasami towarzyszy im również „zwolnienie” mamy z wykonywania domowych obowiązków, aby odpoczęła w swoje święto. To miły gest, ale utrwala przekonanie, że prace domowe to domena kobiety, a inni domownicy jej „pomagają”. Ideą kampanii „Równość zaczyna się w domu” jest zwrócenie uwagi na konieczność sprawiedliwego dzielenia się obowiązkami.

Kampania, za której koncepcją stoi krakowska agencja Dziadek do orzechów, to przykuwająca uwagę, nieco groteskowa i w oczywisty sposób przerysowana odsłona reklam dla mężczyzn. Rdzeniem kreacji są fikcyjne środki czystości. Pełnią one funkcję produktów dedykowanych panom, którzy – jak dowodzą statystyki – prawie nigdy nie zajmują się domem w pojedynkę, bez pomocy kobiet. Te zaś w większości biorą wszystkie obowiązki na swoje barki.

Odkurzacz-bolid prosto z Formuły 1, żrący, okrutnie męski płyn do mycia szyb z wyciągiem z meksykańskiego kaktusa czy ważący 55 kilogramów mop chromowo-molibdenowy do łączenia sprzątania z treningiem – oto kreacje, które swoją absurdalnością mają zwrócić uwagę na temat nierównego podziału obowiązków domowych.

– Żyjemy w społeczeństwie tradycyjnym, w którym sfera publiczna jest przede wszystkim domeną mężczyzn, a wszystko, co się wiąże z prowadzeniem domu i opieką nad dziećmi, wciąż spoczywa na barkach kobiet. Pomimo kilkudziesięciu lat życia w systemie, który na sztandarach miał równouprawnienie płci, tradycyjny model ról społecznych kobiet i mężczyzn w sferze domowej wciąż opiera się przemianom w szeroko rozumianej kulturze demokratycznej. Model tradycyjny kruszeje, co wiąże się z rosnącą świadomością kobiet i ich awansem w innych sferach życia, wciąż jednak nierówny podział obowiązków domowych ogranicza wielu kobietom możliwości rozwoju zawodowego i udziału w życiu społeczno-politycznym. Przez tę kampanię chcemy zachęcić kobiety do większej asertywności w budowaniu partnerskich relacji z mężczyznami i do stawiania im większych wymagań w zakresie obowiązków domowych. Przede wszystkim jednak chcemy zaapelować do samych mężczyzn, aby w równym stopniu przyjęli odpowiedzialność za dom i byli prawdziwymi partnerami, a nie tylko pomocnikami swoich matek, żon i partnerek. Równość w domu to kwestia elementarnej sprawiedliwości społecznej, ale też inwestycja w lepszy świat dla kobiet i mężczyzn mówi Urszula Nowakowska, prezeska Fundacji Centrum Praw Kobiet.

Kampania posiłkuje się statystykami CBOS-u, które nie napawają optymizmem. Pranie w domach wykonuje jedynie 2% mężczyzn, samodzielne sprzątanie – tylko 4%. Jednym z ważniejszych założeń kampanii jest podkreślanie i uświadamianie, że równość i sprawiedliwy podział obowiązków w domu to warunek sine qua non rzeczywistej równości i podstawa demokracji. Kobiety nie powinny być obarczone wszystkimi obowiązkami, wszak mieszkają z synami, mężami, partnerami, chłopakami. Równość jest tam, gdzie sprawiedliwy podział, stąd pomysł na aktywizację mężczyzn i namawianie ich do partycypowania w obowiązkach. Kampanii przyświeca myśl, że równość zaczyna się w domu właśnie od spraw przyziemnych.

Więcej informacji o kampanii: cpk.org.pl/rownosc-zaczyna-sie-w-domu

Tagi: prawo, kobieta

pokaż metkę
Autor: Wydział Komunikacji Społecznej
Osoba publikująca: Sylwia Drożdż
Podmiot publikujący: Otwarty Kraków
Zobacz także
POLECAMY
POLECAMY
POLECAMY
POLECAMY
Newsletter
newsletter
Zapisz się