Niezwykła więź połączyła Szkołę Podstawową nr 105 w Krakowie i jej nepalską odpowiedniczkę: Shree Jana Sewa Basic School w Nagarkot-Chitte. Wszystko zaczęło się rok temu od projektu edukacyjnego przybliżającego wątki kulturowe, a obecnie nauczyciele i uczniowie wspierają się w nauce języka angielskiego. I to nie koniec śmiałych planów!
– Dzielą nas tysiące kilometrów, mamy różne strefy czasowe, czasem zmagamy się z problemami natury technicznej: a to przerwa w dostawie prądu w Nepalu, a to Google nie działa jak należy – mimo tych trudności pozytywne nastawienie towarzyszy Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 105 w Krakowie oraz Shree Jana Sewa Basic School w Nagarkot-Chitte od samego początku. Bo jak w swoim wpisie zaznacza krakowska podstawówka, odległość i różnice kulturowe są do pokonania, jeśli tylko partnerów łączy „otwartość, kreatywność, empatia i chęć poznawania świata”.
W szkolnej zakładce krakowska podstawówka na bieżąco relacjonuje kolejne międzykulturowe aktywności, które po stronie nepalskiej koordynuje dyrektor szkoły Bhim Bahadur Tamang, a po polskiej – nauczycielka i inicjatorka współpracy Beata Roman-Pietras. To właśnie jej indywidualne doświadczenie wolontariatu w jednej z nepalskich szkół dało początek pomysłowi, by zbudować most między społecznościami szkolnymi. Celem było wzbogacenie wiedzy o innych kulturach, rozwijanie umiejętności komunikacyjnych i pracy w zespole międzynarodowym, a w przypadku nauczycieli – także warsztatu pracy i metod dydaktycznych, ale też kształtowanie postawy tolerancji i otwartości i nawiązanie trwałych kontaktów międzykulturowych.
W roku szkolnym 2024/2025 szkoły zrealizowały pierwszy wspólny projekt edukacyjny. Pod hasłem „Pokaż mi swój kraj – pod wspólnym niebem” odbywały się różnego rodzaju aktywności zmniejszające dystans między kulturami, jak kreatywna lekcja geografii (poznawanie kontynentów, układanie mapy Polski na dziedzińcu szkoły w Nepalu oraz plakaty graficzne o Nepalu w szkole w Polsce), warsztaty origami (tworzenie „łąki rododendronów” w krakowskiej szkole i nowych odmian kolorowych stokrotek w szkole w Nepalu), teatrzyk legend (powstały rekwizyty i krótkie spektakle na temat polskich i nepalskich legend), wymiana kartek z pozdrowieniami (uczniowie wysłali je pocztą, a odebrali także on-line), warsztaty dotyczące tradycji świątecznych obu krajów. Z wizytą studyjną do Krakowa przybył Bhim Bahadur Tamang – uczestniczył w lekcjach, obserwował zajęcia terapeutyczne i psychologiczne, brał udział w warsztatach projektowych z uczniami oraz spotkaniach z nauczycielami, rodzicami i dyrekcją szkoły. Odwiedził również inne placówki edukacyjne.
Wraz z nowym rokiem 2025/2026 szkoły rozpoczęły współpracę w kolejnym projekcie: „Od Tatr do Himalajów – razem uczymy się języka angielskiego”. W przedsięwzięciu biorą udział uczniowie młodszych klas korzystający z zajęć Future4Me oraz wszyscy nepalscy uczniowie klas I–III, czyli cała społeczność tej niewielkiej szkoły.
Nauczyciele, którzy zdążyli się już dobrze poznać, mają kolejny pomysł na zacieśnienie współpracy w obszarze dydaktyki – jeśli sytuacja społeczna w Nepalu ustabilizuje się, chcą tam w przyszłym roku zorganizować konferencję metodyczną pod hasłem „Nauczanie w kontekście globalnym: polsko-nepalska współpraca w edukacji” (w trybie hybrydowym), skierowaną do nauczycieli języka angielskiego. Dzięki temu zakorzenione lokalne projekty mogłyby stanowić punkt wyjścia do refleksji na temat praktykowania edukacji w warunkach różnic kulturowych.