górne tło

Śladami słów i kultur – spacerownik miejski, przewodnik językowo-kulturowy

Nauczycielki i asystentki międzykulturowe w ramach projektu Stowarzyszenia INTERKULTURALNI PL zostaną przeszkolone z różnych form realizacji działań integracyjnych oraz z korzystania ze specjalnego spacerownika, zeszytu ćwiczeń zachęcającego do kreatywności, który stworzyła Urszula Majcher-Legawiec. Spacerownik pomoże im rozwinąć wyobraźnię dzieci, zachęcić do współpracy i nawiązywania relacji służących zakorzenieniu się w miejscach, które są dla dzieci ważne.

Stowarzyszenie INTERKULTURALNI PL realizuje projekt badawczy "New ABC - Networking the Educational World: Accross the Boundaries for Community Building”, którego celem jest stymulowanie i promowanie oddolnych zmian w świecie edukacji. Projekt finansowany jest przez Komisję Europejską w ramach programu badań i innowacji Horizon 2020, a liderem konsorcjum złożonego z akademickich i nieakademickich przedstawicieli 9 krajów jest Uniwersytet w Bolonii. 

Jak tłumaczy Urszula Majcher Legawiec, proces integracji jest dla szkół wyzwaniem. Kiedy spotyka się z nauczycielami, często zadają pytania o to jak to robić, kiedy, skąd wziąć pomysły. Nie wystarczy jedno spotkanie integracyjne we wrześniu czy raz zrobione warsztaty integracyjne w klasie. Spacerownik miejski ma na celu zainspirować nauczycieli do działania. Zawiera 43 karty pracy przygotowane z myślą o grupach czy klasach wielojęzycznych i wielokulturowych. Każda karta może być punktem wyjścia do działań o charakterze integracyjnym, które mogą trwać kilka godzin albo kilka dni. Karta ma inspirować do współpracy i współtworzenia. Każdy uczeń może włączyć się w proces wnosząc swoje pomysły. Autorka publikacji liczy tu właśnie na samych uczniów. Rolą nauczycieli i asystentów międzykulturowych jest facylitacja.

Badacze i badaczki ze Stowarzyszenia będą obserwować ten proces, ale też aktywnie wspierać nauczycielki i asystentki ucząc ich nowych form integracji, takich jak gry miejskie, lekcje muzealne czy inne formy spotkań i tym samym wyposażać ich w nowe kompetencje sprzyjające rozwojowi dzieci oraz tworzeniu dla nich bezpiecznej przestrzeni edukacji, a tym samym i szczęśliwego dzieciństwa.

Jak podkreśla Majcher-Legawiec, zajęcia mogą być realizowane w klasie, ale także poza nią. Szczególnie poleca tu tzw. edukację outdoorową: spacery edukacyjne, gry miejskie czy lekcje muzealne. Osadzenie procesu integracji w kontekście kultury kraju edukacji wnosi dodatkową wartość dla każdego uczestnika procesu. Zarówno polskie dzieci, jak i cudzoziemskie, mają szansę poznać kulturę kraju, w którym wszyscy razem się uczą. Integrację połączono więc z edukacją regionalną i zanurzeniem w kulturze. W wielojęzycznych grupach czy klasach będzie też szansa na poznanie nowych słów, na naukę języka. Kluczową rolę może odegrać w takich zajęciach asystentka międzykulturowa, której obecność będzie dawała poczucie bezpieczeństwa tym, którzy dopiero zaczynają naukę w polskiej szkole. Spacerownik stanowi własność ucznia, jest jego portfolio językowo-kulturowym. Doskonale dokumentuje proces zanurzania się w języku i kulturze, ale także proces budowania relacji. Ma szansę być nie tylko dobrym narzędziem metodycznym, dokumentem pewnego etapu edukacji i integracji, ale także świetną pamiątką dla każdego uczestnika procesu.

Ściągnij „Spacerownik” tutaj [PDF]

Więcej informacji o projekcie udziela Jakub Kościółek jakub.kosciolek@interkulturalni.pl, tel. 691-632-685 oraz na www.newabc.eu.