Szkolenie pt. „Akademia Asystentów Międzykulturowych” (AAM) w ramach miejskiego programu „Otwarty Kraków”
Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia Urzędu Miasta Krakowa w ramach miejskiego programu „Otwarty Kraków” organizuje od 9 do 13 grudnia br. czterdziestogodzinne szkolenie zatytułowane „Akademia Asystentów Międzykulturowych” (AAM).

Projekt ma na celu wsparcie kompetencji asystentów międzykulturowych i profesjonalizację stanowiska pomocy nauczyciela z zadaniami asystenta międzykulturowego.
W wyniku realizacji projektu:
- przeszkolonych zostanie 20-25 asystentów międzykulturowych, którzy w swoim środowisku będą pełnić rolę Liderów Edukacji Międzykulturowej (LEM);
- asystenci międzykulturowi - LEM zrealizują w swoim środowisku akcje społeczne mające na celu wsparcie procesu integracji zróżnicowanego kulturowo i językowo środowiska edukacyjnego;
- szkoły zatrudniające LEM wyróżnione zostaną certyfikatem Lidera Innowacji Społecznych (LIS);
- powstanie sieć asystentów międzykulturowych zatrudnionych w krakowskich szkołach,
- powstanie baza asystentów LEM oraz mapa szkół posiadających certyfikat LIS,
- powstanie katalog zadań asystenta tworzących profil kompetencyjny osoby zatrudnionej na tym stanowisku (profesjonalizacja stanowiska).
Szkolenie realizowane będzie z wykorzystaniem metod aktywizujących, w tym między innymi z uwzględnieniem metodologii wypracowanej w projekcie MURAL (Mutual Understanding, Respect And Learning), którego Kraków jest Partnerem oraz treningu wrażliwości kulturowej, case study, refleksji, pracy zespołowej, symulacji, metody projektu i elementami wykładu problemowego.
Zaplanowane efekty szkolenia:
1. W zakresie wiedzy uczestnik zna:
- prawne aspekty migracji (prawo migracyjne i uchodźcze i zasady legalizacji pobytu w Polsce),
- strukturę polskiego systemu edukacji i zasady organizacji szkoły oraz podstawowe akty prawa oświatowego i szkolnego,
- zasady realizacji i zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- podstawowe informacje na temat psychologii migracji,
- zagrożenia społeczne i psychologiczne związane z nierównym traktowaniem, przemocą i dyskryminacją.
2. W zakresie umiejętności uczestnik potrafi:
- zbadać potrzeby uczniów z doświadczeniem migracji, ich rodziców i opiekunów prawnych, w tym rozpoznać symptomy kryzysu i depresji,
- ocenić potrzeby polskich uczniów i kadry szkoły,
- podjąć efektywną współpracę ze szkołą i w środowisku szkolnym,
- podjąć skuteczną komunikacją z rodzicami i nauczycielami,
- zrealizować akcję społeczną, której celem jest spotkanie kultur, integracja i wychowanie do wartości.
3. W zakresie kompetencji społecznych i personalnych potrafi:
- kontrolować treść i formę wypowiedzi w aktualnym kontekście sytuacyjnym i kulturowym z uwzględnieniem odmienności systemów wartości,
- podjąć mediację międzykulturową,
- aktywnie uczestniczyć w życiu szkoły,
- planować i realizować projekty edukacyjne i społeczne w celu integracji wielokulturowego środowiska szkolnego,
- przeciwdziałać wykluczeniu, mowie nienawiści i dyskryminacji.
Zgłoszenia na szkolenie należy kierować na adres: otwarty@um.krakow.pl
W załączeniu: